وبلاگ

شناخت انواع پارچه های مانتویی

پارچه

همه ما باید بدانیم هنگام خرید هر گونه پارچه برای هر مدل لباس چه نوع پارچه ای مناسب است. که اگر در این زمینه آگاهی یا تخصص نداشته باشید پولتان را به همراه وقت باارزشتان هدر می دهید. پس باید شناخت لازم را در مورد جنس بهترین پارچه ها را داشته باشیم .

بسیاری از افراد از جنس و نوع پارچه هیچ آگاهی ندارند و سردرگم به دنبال خرید یک لباس با کیفیت می گردند!!

و مهم ترین اصل یک طراح لباس خوب بودن شناخت و تسلط روی انواع پارچه ها است وتنها ازین طریق می توانند راهنمای مشتریان خود باشند که هر نوع پارچه به تناسب جنس آن برای چه مدل لباسی مناسب است.

در این بخش بعضی از بهترین پارچه هایی که بیشتر برای مانتوها به کار رفته را برای شما شرح خواهیم داد و به بررسی شناخت انواع پارچه های مانتویی می پردازیم:

کتان

پارچه کتان با وزن های مختلفی در بازار موجود هست و مصرف های متفاوتی هم دارد. پارچه ‌ای است که از الیاف ساقه‌ی کتان ساخته می‌شود. کتان گیاه علفی یکساله‌ و دارای برگ‌های سبز مات و ساقه‌ی متشکل از الیاف نرم و بلند است. از این الیاف نخ کتانی هم به دست می‌آورند. پارچه ی کتان به عنوان پادشاه پارچه ها شناخته می‌شود. از کتان برای ساخت لباس و مبلمان منزل نیز استفاده می‌شود.

چیت

این نوع پارچه هم تقریبا با وزن متوسطی هست و دارای تار رنگی و پود سفید است و جنس لطیف و نرمی هم دارد. دو نوع مهم پارچه چیت شامل موارد زیر است:

  • چیت موصلی : بافت ساده ، سفید، وزن سبک و قابلیت اتوپذیری.
  • چیت گل دار : پارچه بافت ساده با سطح شفاف، اغلب دارای موتیف های طبیعی.

مخمل کبریتی

پارچه ای که موقع کشیدن دست روی آن حالت سایه روشن پیدا می کند، در بازار در رنگبندی جذاب با وزن های مختلفی می بینیم .

جین

اصالت پارچه جین فرانسوی است، دارای مراحل تکمیل متفاوت که شستشوهای مختلف بر روی آن انجام می شود.

فلانل

پارچه ای شبیه پشم، با بافت نرم، گرم، مناسب برای لباس خواب کودک و پالتو شنل و رویه مخصوص زمستان است.

پارچه موسلین

پارچه با بافت ساده، نرم که با نقطه های یا گل دوزی تزئین می شود. گاهی تکه دوزی روی آن انجام می شود.

ارگاندی

پارچه شفاف، که بیشتر مصرف استفاده در لباس های گران قیمت دارد.

انواع ابریشم

پارچه های ابریشمی هم انواع مختلفی دارند و جنسشان معمولا نرم و مستحکم است و ریزش مناسبی هم دارند.

  • کرپ پشت ساتن: دارای دو نوع بافت، نرم، ریزش مناسب، یکرو ساتن و یکرو کرپ.
  • ژرژت: سنگین تر از شیفون، بافت ساده، ظاهر بافت دار، جهت لباس عصر
  • ارگانزا: با الیاف ابریشم.
  • ساتن: نرم، با وزن های مختلف.

لنین یا لینن

الیاف عمدتا بلند، براق، جاذب رطوبت، مناسب در گرما، برگشت پذیری کم، مناسب برای لباس های اسپرت و نه خیلی تنگ – تغییر رنگ در گذشت زمان دارد- باید قبل از برش شسته شود چون کمی آبرفت دارند.

پارچه ژاکارد

60 درصد از جنس پارچه لنین و 40 درصد کتان است، در واقع ترکیبی از این دو نوع بافت است.

ویسکوز

بر خلاف تصور عمومی الیافی بر پایه‌ی طبیعی دارد و همچون پنبه و لنین دارای ماهیت گیاهی(سلولزی) هستند. تنها تفاوتی که می توان به ویسکوز نسبت به پنبه و لینن نسبت داد، نحوه‌ی ساخت است. الیاف ویسکوز (مانند تولید کاغذ) از خمیر کردن سلولوز تشکیل می‌شوند.

جیر

از پوست بز و گوساله پارچه جیر تهیه می شود که طی فرایند خاصی و بوسیله وسایل خاصی رخ آن را پرداخت میکنند و سطح گوشتی را به صورت مخملی در می آورند که بیشتر به عنوان آستر در داخل دیگر محصولات استفاده می گردد.

چرم طبیعی

چرم از دباغی پوست حیوانات مختلف مانند گاو، گوسفند، شترمرغ، کروکودیل، مار و حتی کوسه! تهیه می شود.

ریون 

ماده‌ی اولیه‌ی ریون، سلولز است. سلولز از لینتر پنبه و یا خمیر چوب درختان مخروطی مانند سرو و کاج و مشابه آنها به دست می‌آید. برای تهیه‌ی ماده‌ی اولیه‌ی ریون لازم است سلولز الیاف کوتاه پنبه یا چوب به دقت بازیابی گردد. به این ترتیب با انجام یک سری عملیات شیمیایی در چندین مرحله، سلولز طبیعی به لیف ریون تبدیل می شود. بنابراین، ریون جزء الیاف سلولزی بازیافتی محسوب می شود.

کرپ

پارچه کرپ می تواند از جنس هایی چون ابریشم، پشم و یا پلی استر تهیه شده باشد. این پارچه با ظاهر توری شکل، معمولا دارای حالتی مجعد و پیچ خورده می باشد و به پارچه مانتویی معروف است و یکی از بهترین از انواع پارچه های مانتویی است.

ساتن

در حقیقت ساتن و مخمل روش بافت پارچه را مشخص می کنند. برای بافتن ساتن ، سطح پارچه ای که مشاهده می کنید . دارای نخ های بسیار طویلی است که همگی رو به یک سمت دارند . این نخ های پود حدوداً ۴/۱ اینچ یا بیشتر روی سطح قرار می گیرند. و سپس در پارچه فرو می روند. این روش باعث می شود. تا پارچه شکل ابریشمی و نرم پیدا کند.

گاباردین

نوعی پارچه با بافت ریز از پنبه، پشم یا الیاف مصنوعی با نقوش برجسته تیغ ماهی، جناقی یا مخلوط راه راه اریب است که همواره از سمت راست به چپ یا پایین به بالا بافته می‌شود.

بنگالین

 پارچه‌ای آجدار که از ابریشم، پشم و یا الیاف مصنوعی بافته می‌شود. بنگالین به نوع بافت پارچه اشاره دارد. نام بنگالین هم از بنگال گرفته شده که این پارچه برای اولین بار از آنجا به فرانسه وارد شد.

دانتل و گیپور

تفاوت دانتل و گیپور در طراحی و زمینه‌های آنهاست. گیپور از بافت پنبه و ابریشم بدون هیچ زمینه ای و به صورت برجسته و ضخیم درست میشه اما دانتل از تارهای ابریشم است که معمولا روی زمینه تور بافته میشه و سه نوع کارشده ، برجسته و کارنشده دارد. دانتل قیمت بسیار بالایی دارد و به دلیل زیبایی و ظرافتش برای لباس عروس بسیار پرکاربرد است. اگه پارچه ای را می بینید که روی تور طرح های برجسته، براق و ظریفی کار شده و از پشت پارچه هم زبری دیده نمی‌شود، پارچه‌ی خوبی خریده‌اید!

فوتر

 نَمَد نوعی بافته سنتی زیراندازی است که با پشم تولید می‌شود. در فرانسه به آن فوتر می‌گویند.

لمه

پارچه ای رنگارنگ و براق که از الیاف رنگی یا نخ‌های براق بافته شده است.

توضیحات بیشتر

میتوانید از منابع دیگر در سایت های دیگر برای شناخت انواع پارچه های مانتویی نیز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید